Eerste weekje Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu Eerste weekje Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu

Eerste weekje Shanghai!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

02 September 2013 | China, Sjanghai

Hier dan eindelijk het eerste verslagje. Het is een drukke eerste week geweest met veel indrukken en dingen die we moesten regelen!
De dag dat we hier aankwamen hadden we al meteen een goede ervaring met de taxichauffeur; hij lichtte ons zwaar op maar goed hebben we dat ook weer meegemaakt. We waren wel snel bij het hostel en het zag er allemaal goed uit. Chantal en ik hadden lekker ons eigen kamertje. We waren erg moe nog van de vlucht maar hebben 's middags wel meteen wat sightseeing gedaan natuurlijk. The bund is hier de plaats waar je de skyline van Pudong (het zakencentrum) kan zien, super toeristisch maar erg gaaf om te zien. We hadden ook meteen onze eerste Chinese lunch: noodles wat anders. Het was even wennen maar best lekker. De stad zelf is echt heel erg groot kwamen we vrijwel meteen achter. Het was erg wennen wel een beetje een cultuurschok.. zoveel chinezen bij elkaar.
De dagen erna hebben we veel proberen te zien. We zijn naar pudong geweest, we hebben de school bezocht alleen was er niemand, we zijn naar verschillende wijken geweest zoals French concession en hongkou. French concession is erg leuk een beetje westers waar ze ook franse bakkers hebben; joepie! Elke ochtend begonnen we de dag goed bij starbucks met yoghurt, het Chinese ontbijt wat meestal soep inhoud gaat ons nog een beetje te ver..
De dagen na de eerste dag hebben we zoals ik zei veel gedaan en zijn ons ook wat eigenaardige dingen opgevallen aan de chinezen. Baby jongens dragen bijvoorbeeld geen luiers, ze dragen niet alleen geen luiers ze dragen broekjes waar geen kruis inzit. Het hele klokkenspel is dus zichtbaar en ze plassen overal wat erg vies is. Hierdoor gaan wij zeker nooit meer in de metro zitten.. Chinezen hebben ook de vieze eigenschappen dat ze boeren, slurpen en kwatten op straat. Dat slurpen is nog wel te begrijpen omdat de lepels waar ze soep van eten nou eenmaal niet normaal van gegeten kan worden. Maar de rest, really..? Zelfs om 10u 's ochtends.
Je hebt hier ook fake markets net zoals in Turkije en Chantal en ik dachten laten we een van die bezoeken. Dus hup wij op naar de yuyuan gardens. Uren lang rondgelopen maar nergens echt een leuk winkeltje gezien alleen maar achterstandswijken en heel veel armoede. Wij dachten naja het zal wel misschien zijn we te laat want het was al 2uur ongeveer. Totdat we 4 dagen later er gingen eten en we gewoon compleet verkeerd zaten. De yuyuan gardens waren enorm en echt het gevoel wat je krijgt bij china town, chinese dakjes, overal van die beeldjes van poesjes, chinese rode armbandjes en natuurlijk overal plekken waar je eten kan kopen. Erg lekker eten wel!
Naarmate we hier wat langer zijn wennen we ook wat meer aan de smaak hier. Ze verkopen veel spiesjes waar vlees aanzit, deze zijn erg lekker! Ook de dim sum is hier erg lekker. Noodles en rijst hebben ze overal en die zijn over t algemeen bijna in elke tent goed te eten maar wel vaak veel van t zelfde.
In veel restaurants heb je menus met fotos maar alleen de dure dingen staan op t menu dus wat we zeker nog een keer willen proberen is gewoon random iets aanwijzen en dan maar kijken wat je krijgt.. Heel spannend. Het eten kost hier overigens bijna niks dus dan is t nog wel te veroorloven. Als we uiteten gaan zijn we iets meer dan 3 euro kwijt, daar kan je nog eens van eten!
Verder zijn we na onze sightseeing toers ook druk op zoek gegaan naar een huisje. We hadden gedacht dat we dit wel goed via school konden regelen maar dit viel erg tegen. We hebben veel op internet gezocht en een hoop mailtjes gestuurd. Uiteindelijk 5 appartementjes bekeken met 3 slaapkamers. Anna een meisje uit Zweden zocht ook nog roommates en wij zijn natuurlijk de lastigste niet! normaal gesproken dan.. Uiteindelijk hebben we 26 augustus een appartementje gevonden wat ons allemaal erg leuk leek. Het is dichtbij people's square wat zo ongeveer HET centrum van de stad is. Niet heel dichtbij school maarja afwegingen moet je maken. Tijdens onze zoektocht zijn we er wel achtergekomen dat aziaten niet heel erg schoon zijn in het onderhouden van hun huis. In de keuken dachten wij dat ze grijze plankjes hadden bleek dat ze gewoon witte waren.. laat ik het daar maar bijhouden. We zijn 2 dagen bezig geweest met schoonmaken maar het voelt nu echt wel een beetje al als thuis.
Woensdag naar de ikea gegaan om onder andere fotolijstjes te komen en gewoon huisraat wat we nog miste. Heerlijk westers gegeten wat waren we gelukkig met onze swedish meatballs.
Ook hebben we al wat andere internationale studenten ontmoet. Joe en Jake zijn 2 jongens uit St Louis en Karolis komt uit Litouwen. We waren met hun donderdag avond naar een pub, best grappig in Shanghai. Vrijdag avond hebben we chique gegeten voor Chinese begrippen voor wel 9 euro per persoon! Daarna zijn we weer naar een bar gegaan. Allebei de bars waar we waren waren op de hoogste verdieping van de gebouwen en kwamen daarmee met erg gaaf uitzicht over de stad. Alle lichtjes in zon miljoenenstad is zo vet om te zien!
Ik had eigenlijk geen sportschoenen meegenomen want ik dacht die koop ik hier wel. Geweldig excuus om niks te doen maargoed uiteindelijk toch maar schoenen gekocht en hiermee was ook mn excuus weg om niks te doen. Zondagochtend lekker een rondje gelopen met chantal en t voelde wel weer goed, lekker energie. Daarna een eitje gekookt en gegeten met brood. Wel niet vers afgebakken brood maar t voelde toch een beetje als een ordinair zondagochtend ontbijtje @huize van Ginkel.
Maandag de eerste dag school voor de boeg, wij als die hards hebben die meteen gemist omdat we op de dokterspost zaten.. Ik wilde toch even langsgaan omdat ik een huidinfectie heb die maar niet over wil gaan. Het duurde allemaal wat langer waardoor we het niet meer redde om naar school te gaan. Lieve chantal ging met me mee naar de dokter en heeft dankzij mij ook de eerste dag school gemist.. oeps maar morgen(dinsdag) gaan we wel want dan hebben we meteen les! Gelukkig kon ons huisgenootje wel het rooster ophalen!

• 02 September 2013 - 20:32

Rachel:

Ahhhhhh ginkie zo leuk!!! Klinkt echt super leuk! Lekker genieten xxxx rachy

• 16 September 2013 - 17:42

Thea:

Jeetje wat hebben jullie al veel gedaan in die korte tijd. En wat een viezeriken die chinezen. Groetjes Thea

• 15 Oktober 2013 - 12:31

Ome Freek En Tante Fija:

Hoi Lisa.
    Wat leuk dat we je zo kunnen volgen.
    Je heb al veel gedaan. Het lijkt me wel
    heel indruk wekkend heel wat anders dan hier.
    We wensen je er een goeie studie tijd en natuurlijk
    ook heel veel plezier.
    Liefs O Freek en T Fija