Tripje hier, chineesje daar - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu Tripje hier, chineesje daar - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu

Tripje hier, chineesje daar

Blijf op de hoogte en volg Lisa

21 Oktober 2013 | China, Sjanghai

Na 2 maanden weet je dat het weer tijd wordt om iets te schrijven als je pas 2 keer iets geschreven heb. oeps! De afgelopen weken waren erg hectisch en er is veel gebeurd.

School is alweer een tijdje begonnen en we hebben al echt een ritme gevonden erin. We hebben erg veel les, vooral veel chinees. Het is wel leuk en we leren veel heel snel! Sinds een paar weken kunnen we al communiceren met de taxichauffeurs, afdingen(erg belangrijk!!), eten bestellen en heel belangrijk ook sommige tekens lezen op het menu. Dit heeft ons veel geholpen met het bestellen van eten. We weten nu in ieder geval wat we kunnen verwachten qua vlees of vis en of het rijst of noodles worden. Erg handig! Misschien ook weer niet want ik ben wel weer een armband, winterjas en 3 paar all stars rijker op de fake market..

Elke les duurt 3u wat erg lang is vooral als je 2 lessen op een dag heb. We waren dus ook wel toe na een lange week aan ons weekje vakantie. Chantal vertrok met de trein richting Beijing en ik op een stedentripje in m'n eentje richting Suzhou, Nanjing en Wuxi in deze volgorde. Het zijn 3 steden die in het binnenland van China liggen. Met de trein begonnen dus in Suzhou. Leuke stad met leuk centrum. Prachtige tuin met tempel gezien net wat buiten de stad en leuk rondgelopen in het wandelgedeelte met leuke winkels. Suzhou staat ook bekend om de stad met veel water. Ik moest en zou dan ook een boottocht maken natuurlijk. Met 10 chinezen die constant fotos van me wilde maken lekker over het kanaal gevaren. Als je zo alleen op stap bent zijn ze nog grover, je voelt je net een celebrity zoveel camera’s krijg je voor je neus! Kreeg wel heel lief ook nog zonnebloempitjes aangeboden een hele zak ongeveer. Het hostel waar ik verbleef had erg aardig personeel. Ze vonden het helemaal geweldig de engelse woorden die ik hun kon leren. Wel jammer dat er veel chinezen sliepen die slecht engels spraken waardoor ik niemand heb ontmoet. Ik sliep op een kamer met 5 andere mensen naast de douche. In de douche werd constant geroggeld, hmm bon appetit! Elke avond melatonine en oordopjes in dan slaap je nog best goed. Totdat je Chinese buurman zo hard snurkt dat het erg gewoon doorheen komt! Duwtje is nog altijd de beste oplossing in zon geval.

Na 2 dagen met de trein vertrokken richting Nanjing. Nanjing was de hoofdstad van China voor Beijing. Nanjing betekent zuidelijke hoofdstad terwijl Beijing noordelijke hoofdstad betekent. Zo leer ik toch nog wat op school! In Nanjing sliep ik in een hotel midden in het centrum, erg leuk! Lekker dichtbij de Starbucks want ja ontbijten met rijst of noedels gaat m toch echt nooit worden. In Nanjing wilde ik graag naar de purple mountain zoals dat heet. Dat is net buiten de stad een berg wat een soort attractie park is want er zijn meerdere paleizen, uitzichtpunten en zo ook het mausoleum van dr. Sun Yat Sen. Hij was erg belangrijk voor China want hij heeft een einde gemaakt aan de dynastieen in 1911 als ik het goed heb onthouden.. Ik wilde graag de berg helemaal opklimmen want het uitzicht zou erg mooi moeten zijn. Zo gezegd zo gedaan en op goed geluk een pad genomen met veel Chinese tekens waar elke chinees inging. Wat een trappen en dan niet eens weten dat je de goede kant opgaat.. dit bleek gelukkig wel het geval en eenmaal boven aangekomen bleek het mistig; bummer! Het uitzicht was alsnog indrukwekkend en kon mooi het meer zien liggen. Rond half 6 naar beneden gaan lopen want om half 7 wordt het donker en dan wil je natuurlijk niet in je eentje op de berg rondlopen. Ik had bedacht dat ik het pad wat ik naar boven had genomen oversloeg want dat was dwars door de natuur en het pad rechtdoor was gewoon recht zonder trappen en veel mensen en wielrenners gingen deze kant op. Goed uiteindelijk was het kwart over 6 en ik was nog niet beneden. Toen begon ik wel een beetje ongeduldig te worden en was ik gaan rennen. Uiteindelijk gelukkig bij een tempel aangekomen waar weer mensen waren want ik was helemaal alleen! Op goed geluk een busje naar beneden gepakt met 2 Chinese studenten; mijn beste optie. Wat een ervaring weer en wat was ik bang.. Ze waren wel erg lief hebben alles betaald zelfs mijn metro kaartje. In ruil daarvoor moest ik natuurlijk wel even met ze op de foto. Lekker m'n bed ingedoken want ik was gesloopt van alle indrukken. De volgende dag richting Wuxi vertrokken. Hier in de buurt zou de natuur erg mooi zijn. Ik kwam 's avonds laat aan en kon het hotel nergens vinden op het opgegeven adres. Natuurlijk hield mijn Chinese telefoon ermee op maar gelukkig had ik nog een hele dure Nederlandse telefoon. Gebeld naar het hotel en ze bleven maar zeggen dat ze geen kamers hadden; ik had er toch echt eentje gereserveerd. Ze gedwongen hun adres te vertellen tegen mijn taxichauffeur en eenmaal aangekomen hadden ze nog steeds geen kamer en mijn reservering niet ontvangen zeiden ze.. Bozer kon je me niet krijgen; alleen in Wuxi, 11u 's avonds en geen hotel kamer maar wel een reservering. Ze moesten gewoon maar wat regelen gelukkig een stel tegengekomen die de dag ervoor precies hetzelfde had en die zeiden dat ik gewoon moest volhouden. Na een uur onderhandelen gewoon een kamer gekregen en waren ze wel heel aardig voor me. De volgende dag met de bus voor 0,2 eurocent richting de lingshan buddha vertrokken. Dit was een mega grote buddha wauw! Wat jammer was dat het national holiday was voor de chinezen: zij hadden ook allemaal vakantie dus alle toeristische plekjes waren erg druk maar alsnog veel kunnen zien. Het was middenin de bergen en lekker anderhalf uur in de bus gezeten maar gaaf om te zien. Het is trouwens heel wat om de bus te nemen in China. De buschauffeur spreekt geen engels, de haltes worden slecht omgeroepen en in het chinees en de chinezen spreken ook geen engels dus het is een beetje op goed geluk dat je de goede halte eruit gaat maar het kost dan ook geen drol! De volgende dag nog een beetje in het centrum rondgelopen alleen werd er veel gebouwd.. lekker aan het einde van de middag richting Shanghai weer vertrokken. Daar was ik wel aan toe, een bekende omgeving en weer wat gezelschap. Het was wel een hele interessante en ervaring rijke week met veel gave dingen en struggles: ach dan maak ik nog eens wat mee!

Eenmaal thuis lekker weer in m'n eigen bedje, lekker hardgelopen en gewacht op Chantal die de volgende dag thuiskwam.

De week erna was een druk weekje want we moesten veel maken voor school en hadden een simulatie van een EU vergadering: super leuk.. Maar wel leerzaam. Tussendoor was er ook nog een typhoon in Shanghai wah! Voor het eerst dat we zo'n natuur verschijnsel mee zouden maken. Dat was wel even spannend. Het stelde alleen niet heel veel voor: enorm veel regen waardoor je niet naar buiten kon gaan zonder bezopen te raken. Maar geen gekke windstoten of binnenblijf waarschuwingen. Wel apart om zoveel regen te zien vallen, het leek net een stortbui maar dan 3 dagen lang.
Het weekend erna was het vierde weekend op rij dat we weg zouden gaan.. Dit keer ging de reis niet naar de purple maar naar de yellow mountains! Mount Huangshan ook wel in het chinees/pinyin. We wilde eigenlijk een weekend later maar de fransen hadden gevraagd of we dit weekend meegingen ach: why not?! 6u met de bus heen en we vertrokken om half 7. De busreis was top heerlijk geslapen gelukkig want bij elk klein heuveltje vloog je ongeveer de lucht in op je schietstoel. Toen we aankwamen werden we verwelkomd door mr cheng die de rest van onze reis zou regelen. Hier wilde de meeste van ons ook wat lunchen helaas duurde het 2u voordat dit klaar was. Erg jammer want hierdoor zouden we niet meer op tijd boven aan de berg zijn om de zonsondergang te zien. Rond 4u vertrokken naar boven we zouden ongeveer 8 kilometer aan trappen naar boven richting het hotel moeten lopen. Wat een trip! Rond 8u aangekomen in het hotel en wat was het koud. Als de zon naar beneden is in de bergen is het freezing brrr. Snel wat gegeten en dicht tegen elkaar aangekropen in bed met sokken, trui en alles nog aan. We zouden de volgende ochtend namelijk ook weer om 4u opstaan om de zonsopgang te zien. Dit was toch wel erg vroeg maar zeker de moeite waard want het was super mooi om te zien. Ze noemen het niet voor niks te mooiste bergen van China. Daarna aan onze 14 km durende tocht naar beneden begonnen. Naar beneden lopen bleek nog veel zwaarder dan naar boven lopen de kuitjes hebben het flink te verduren gehad. Wel beloond met wilde aapjes die zich lieten zien op de weg naar beneden! Schattig. 's Middags nog een keer aapjes gezien in de monkey valley en daarna de bus richting Shanghai gepakt. Erg moe wilde we allemaal eigenlijk alleen maar zitten. Ik kreeg natuurlijk weer ruzie met een Chinese man/vrouw. We waren er niet helemaal over uit. Ze/hij vond het nodig om tegen mij aan te vallen, vervolgens d'r middelvinger op te steken en de buschauffeur te halen! Pfffoeeeh had ik weer de hele reis hield ze me in de gaten ach ik heb maar de domme westerling gespeeld werkt erg goed voor me!

Weekje erna vonden we het tijd om even lekker rustig aan te doen en besloten we om heerlijk een Chinese massage te nemen en een weekendje thuis te blijven maar natuurlijk wel de nodige feestjes te pakken. Cirque le soir is een nieuwe club in Shanghai en werkelijk net een toneelstuk. Alles is er te vinden: gratis popcorn en suikerspin, acrobaten, midgets, make-up artiesten, fotograven en ook en toneelstukjes! Erg leuk en we hebben weer leuke avonden meegemaakt. Vandaag ons weekend goed afgesloten met all you can eat teppanyaki en sushi hmmm wat is dat lekker. Prive chef alles! Op naar het volgende hoogtepunt: mama en joke die langskomen!!!!!!

  • 21 Oktober 2013 - 18:38

    'Tante' Joke:

    Nī hāo, wauw Lisa, wat een verhalen! Leuk! Ik ben zo benieuwd om een paar dingen live mee te gaan maken! Maar eh, wel even selecteren hoor, de week is zo om! Ík heb er ZIN in!
    Succes met leren en genieten van alle leuke dingen!

    Wēn

  • 21 Oktober 2013 - 19:27

    Rachel:

    Ahhhh lies zooo leuk!!! Wow bikkel hoor in je eentje een trip doen, wel echt super tof ! Klinkt allemaal geweldig en 10x beter dan: Jaja..... VU WIEHOE ! Haha
    Geniet er lekker van mop!!!! Hou ons op de hoogte! Kussie

  • 21 Oktober 2013 - 20:11

    Janneke:

    Wat een belevenissen Lisa. Geweldig! Knap hoe je het allemaal doet. Vooral een week in je eentje op pad te gaan! Erg goed. Leuk beschreven wat je mee maakt!
    En dan de taal al aardig begrijpen en spreken! Succes met de studie, geniet van de feesten! Lieve groet uit Heiloo
    Janneke

  • 21 Oktober 2013 - 21:59

    Lisa Rietje:

    Super leuk allemaal lies! Je bent al een echte avonturier geworden, opstap in je eentje enzo! En ook super gaaf dat je al een beetje chinees kan! Geniet lekker van je weekje met je mamsie. Veel plezier xxxxx

  • 22 Oktober 2013 - 10:06

    Sandra:

    Hoi lieverd, goed geschreven, wat maak je veel mee. Heel gaaf. Tot volgende week xxx mama

  • 04 November 2013 - 09:06

    Cor Van Ginkel:

    Hoi lief nichtje van me, van harte gefeliciteerd met je verjaardag....maak er een mooie dag van met moeders en tante...
    Wat een mijlpaal 21!!!!!!!!!!
    Groetjes van je jarige oom en Barbara en natuurlijk alle kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 December 2013

Laatste dagen Shanghai zijn geteld

17 November 2013

21

21 Oktober 2013

Tripje hier, chineesje daar

24 September 2013

Ni Hao

02 September 2013

Eerste weekje Shanghai!
Lisa

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 4253

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: