21 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu 21 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu

21

Blijf op de hoogte en volg Lisa

17 November 2013 | China, Sjanghai

De afgelopen weken zijn zo snel gegaan en inmiddels hebben we nog maar een kleine 4 weken in Shanghai..
2 weken geleden begon het feest: mama en Joke waren onderweg naar Shanghai! Wah ik kon echt niet wachten. Donderdagochtend ging ik ze ophalen vanaf pudong airport. Ze zouden om 9:50 landen maar ik had even gekeken op de site van het vliegveld en het vliegtuig had vertraging. Alles ingecalculeerd was ik alsnog te laat.. Hoe had ik nou kunnen weten dat het vliegtuig de vertraging had ingehaald, dat ze als eerste het vliegtuig uitkwamen en dat ze als eerste hun bagage hadden? Ach het was allemaal goed toen ik ze eenmaal een dikke knuffel kon geven. Wat had ik dat gemist zeg! Lekker decadent de taxi naar huis genomen. Eenmaal thuis aangekomen waren ze natuurlijk best moe van de reis dus lekker even gedouched en ik kon beginnen met het uitpakken van m’n cadeaus! Niet alles was voor m’n verjaardag joepie. Nou 10 chocoladerepen, 2 chocoladeletters, 3 zakken pepernoten, gewone nootjes en een hele hoop ander Nederlands eten verder kon ik er wel weer eventjes tegenaan. De eerste dag meteen ze de stad in gesleept: no time to waste! Mama wilde graag naar de fabric market om in ieder geval een jas te laten maken. East Nanjing road (de grote winkelstraat) afgelopen richting de Bund (het uitzichtpunt over het zakencentrum van Shanghai) en daarna doorgelopen naar de fabric market via Shanghai old town. Lekker bij Wagas een broodje gegeten; had ik gemist lunchen met mama! Chantal was ook naar de fabric market gekomen en we gingen natuurlijk even laten zien hoe goed ons chinees was. Mama wilde graag een chique jas laten maken en dat was gelukt. Daarna ook nog een colbertje op laten meten; helaas was deze uiteindelijk niet helemaal gelukt maar goed gelukkig ook hier gold niet goed geld terug. Donderdagavond heb ik ze meteen geïntroduceerd in de Chinese restaurants. Vanavond stonden de moslimse noedels op het menu; nou het ging er goed in! Ze snapte niet dat wij zeurde over het eten. Ach het is ook wel lekker maar na 3 maanden het zelfde eten wil je soms nou eenmaal ook wel eens wat anders dan rijst of noedels..
Vrijdag lekker eerst een beetje uitgeslapen en daarna op pad gegaan jawel richting de fake market. Wat was dat een ervaring voor ze! Ik natuurlijk op m’n beste chinees met al die vervelende mensen onderhandelen maar goed na 2u hier door gebracht te hebben ben je natuurlijk alsnog veel geld kwijt maar wel veel spulletjes en goed geslaagd uiteindelijk. Even alles maar eerst thuis afgezet en daarna West Nanjing afgelopen richting de Jing an temple. Wel lastig voor mij want ik heb alles natuurlijk al 10 keer gezien maar goed alsnog rustig aangedaan en zo goed alles geprobeerd uit te leggen. Hierna de metro gepakt (niet eens de taxi!) richting East Nanjing om een cocktail te gaan drinken bij bar rouge. Het uitzicht hier over the Bund is natuurlijk geweldig en ook de cocktails zijn erg aan te raden. Omdat we laat thuis waren konden we lekker bij de bbq man meatsticks en groente halen, deze man staat er namelijk pas vanaf een uurtje of half 9.
Vrijdag hadden we ook treinkaartjes gekocht om naar Hangzhou te gaan. We hadden kaartjes om de trein te pakken om 12u. Helaas dit niet gered dus moesten we nieuwe kaartjes kopen of omruilen maar we wisten niet of dit kon. Ik de stoute schoenen aangetrokken en aan de eerstvolgende westerling op Hongqiao, het treinstation, aangesproken en gevraagd of hij wist of we toevallig ook de kaartjes konden omwisselen in plaats van meteen nieuwe te kopen. Gelukkig had hij een Chinese, goed Engels sprekende vriend die ons kon helpen en deze vertelde ons dat dit mogelijk was en we ook nog eens in de goede rij stonden. Top, wij onze kaartjes omgewisseld en zo konden we dus alsnog in Hangzhou komen. Eenmaal aangekomen eerst een uur op de taxi gewacht maar daarna lekker goed in het hotel aangekomen. Het hotel was in een hele leuke straat dichtbij het meer. We gingen meteen natuurlijk onze reservering maken bij the grandma’s. Daarna een stukje rond t meer gelopen en een krab op een stokje gegeten, lokale delicatesse. ’s Avonds heerlijk gegeten bij grandma’s; ze stelt me nooit teleur. Mijn favoriete gerecht sweet and sour pork gedeeld met mama en Joke nou die vonden dat ook wel een hele goede! Verder nog 10000 miljoen gerechten op de kaart geprobeerd en onze buikjes flink rond gegeten.
De tweede dag lekker in Hangzhou gefietst, op z’n chinees natuurlijk op mini fietsjes. Nog meer gezien van het meer en de stad en aan het eind van de middag de trein naar huis gepakt. Mama en joke wilde graag een theebeker dus toen we thuiskwamen wilde mama graag bij de supermarkt kijken. Ik natuurlijk met liefde mee maar vond wel dat ze wel erg lang wilde kijken maargoed voor degene die mama goed kennen weten dat ze uren in een supermarkt door kan brengen; zo raar is dit dus helemaal niet! Toen wilde ze ook nog wat kleins te eten halen terwijl ik zoiets had van ja maar we gaan zo lekker uiteten dus hoezo? Achja toen we weer terugwaren in het appartement had Joke het versierd! Daarom moesten we zo lang wegblijven natuurlijk. Dit zou de eerste keer zijn dat ik voor de gek werd gehouden althans voor zover ik het wist. Daarna bij Lost Heaven gegeten en een cocktail gedronken; ik was immers de volgende dag jarig dus dat moest gevierd worden om 12u. Meteen ook goed verwend: een prachtig ringetje van Joke gekregen! Daarna snel naar huis want ook maandag was alweer druk volgepland. Toen we thuiskwamen wel nog eerst eventjes met papa en thom gefacetimed die bij arnold en cocky waren gezellig! Meteen het cadeautje van arnold en cocky ook uitgepakt: een hardloopband, lippenbalsem en heerlijk hollands eten mm. Ook van Lau en veer uitgepakt, super lieve cadeautjes! De volgende ochtend voordat we weggingen eerst de cadeautjes van Janneke en Gerard en Thom uitgepakt, zo had ik het lekker verdeeld haha.
Op maandag eerst met mama een visum aanvragen voor China omdat ik eind november naar de Filipijnen zou gaan! Helaas gaat dit nu niet meer door vanwege de tyfoon. Samen naar Pudong en lekker een verjaardag ontbijtje gedaan bij de Starbucks. Nog even rondgelopen in het winkelgedeelte en daarna richting huis vertrokken om Joke te ontmoeten en eerst natuurlijk heerlijk gebak te halen en dat op te smikkelen. We hadden het gehaald bij awfully choclat: heel veel chocola dus jammie. Joke en Mama hadden als verrassing er twee kaarsjes ingezet een 2 en een 1, super leuk! Ik ben natuurlijk alleen zo lomp dat ik erover heen hang, vervolgens m’n haar in de fik staat en er een hele hap uit is☹ heb ik weer op m’n verjaardag. Maar dit mag de pret niet derven. Lekker een wandeling door de French Concession (een westerse wijk in Shanghai) gedaan erna en m’n nageltjes mooi laten lakken. Daarna toch maar even een kapper opgezocht. We hadden namelijk gehoord dat je je haar kan laten wassen en je hoofd kan laten masseren voor 30 yen, dat leek ons wel wat! Toen we daar zaten heb ik toch ook maar gevraagd of ze misschien m’n haar weer wat in model konden knippen zodat ik mezelf toch nog een beetje kon vertonen. Daarna heerlijk gegeten bij Cafe Montmarte, foie gras voor het eerst in m’n leven geprobeerd mm wat is dat lekker! Ook gewoon weer brood met boter, gerookte zalm en een visje als hoofdgerecht was erg lekker. Als toetje m’n favoriet: tarte tatin. Tijdens het eten ook nog verwend: een kookcursus gekregen van Chantal natuurlijk van chinees eten! Super leuk! Na het eten ook nog een trui gekregen van mama, de zoveelste keer dat ze me voor de gek hadden gehouden. Ze ging namelijk wel erg lang kijken voor Thom in de Zara in Hangzhou wat ik al vond opvallen maarja..
De rest van de dagen mama en joke de hele stad zoveel mogelijk laten zien, lekker overal rondgelopen en ze veel chinees eten laten proeven, veel cocktails ook wel en vooral heel veel lol gehad. De laatste dag voor het eerst hotpot gegeten in Shanghai. Dit is een Chinees gerecht wat eigenlijk een soort van fondue is. Je mag 3 soorten bouillon kiezen, wij hadden champignon, sojasaus en hete bouillon, daarin kan je dan allemaal dingetjes koken zoals vlees, groente, vis of bijvoorbeeld eitjes. De volgende ochtend was hetheel moeilijk om ze weer in de taxi richting het vliegveld te zetten. Gelukkig zie ik ze alweer snel!
Daarna gewoon naar school geweest en een examen van Chinese characters gemaakt waar ik uiteindelijk een 8 voor had gehaald! Schouderklopje weer verdiend. Gelukkig stond er in de avond wel weer wat leuks op het programma: ik zou m’n verjaardag vieren met iedereen hier in Shanghai! Lekker eerst geborreld thuis met Chantal en daarna gegeten bij Hollywood en uiteindelijk beland bij S2; een Chinese club.
De week erna ging gelukkig ook wel snel maar het was wel weer wennen, terug naar het gewone leven. Gelukkig kwam Chantal d’r moeder ook alweer over een week en hadden we veel Hollands eten wat een hele hoop goedmaakte.
Ik zou dus eigenlijk volgende week naar de Filipijnen gaan maar door de tyfoon heb ik besloten dit toch maar niet te doen. Te gek idee om daar te zijn ook al is het eiland waar ik heen zou gaan niet zo erg getroffen als de andere eilanden. Wel jammer want zou daar Carmen en Alycia zien. Alycia komt nu alsnog de 26e naar Shanghai wat super leuk is, heel veel zin in! Nog maar 4 weekjes school dus we zijn al aan het aftellen en genieten volop!

  • 17 November 2013 - 13:19

    Thea:

    Hoi Lisa,

    Wat fijn weer een verslag van je te lezen. Volgens mij heb je het daar heerlijk naar je zin. En je 21e verjaardag zal jij niet zo snel vergeten. Wat een dag zeg.

    Een 8 niet normaal wat goed zeg.

    Wat jammer van de Filippijnen, maar gelukkig was je daar niet tijdens die typhoon.

    Heel veel succes nog verder.
    Groetjes Thea

  • 17 November 2013 - 14:08

    Mama:

    Lieve schat,

    Wat een leuk verhaal, ik was weer even in Sjanghai.
    Vooral nog genieten van de laatste schoolweken en alle andere leuke dingen die er nog gaan komen. Veel plezier met Saskia, oma en Alycia.

    dikke kus, mama

  • 17 November 2013 - 16:45

    Lisa Rietje:

    Weer een super leuk verhaal en wat heb je weer veel mee gemaakt! En nog eens een 8 voor Chinees, smartypants! Geniet nog lekker van je laatste weekjes!
    xxx Lisa

  • 17 November 2013 - 19:56

    Janneke:

    Leuk verhaal lies, van je moeder natuurlijk ook een en andre gehoord. Foto's gezien.
    Erg leuk. Goed hoor een 8 voor je tentamen chinees. De taal voor de toekomst.......
    Geweldig wat je allemaal doet en mee maakt.!
    Maar goed dat je niet een week eerder op de Filipijnen was. Jammer natuurlijk maar om een tyfoon mee te maken lijkt me niet fijn.........
    Nog een goede tijd en succes met de studie. ( en uitgaan).
    Lieve groet uit heiloo.
    Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 December 2013

Laatste dagen Shanghai zijn geteld

17 November 2013

21

21 Oktober 2013

Tripje hier, chineesje daar

24 September 2013

Ni Hao

02 September 2013

Eerste weekje Shanghai!
Lisa

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 4253

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: