Ni Hao - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu Ni Hao - Reisverslag uit Sjanghai, China van Lisa Ginkel - WaarBenJij.nu

Ni Hao

Blijf op de hoogte en volg Lisa

24 September 2013 | China, Sjanghai

Het is alweer een tijdje geleden maar ik hou het nog steeds uit hier! Voor als jullie je al zorgen begonnen te maken..
Sinds 3 weken is school begonnen. Het was wel even wennen want het is hier heel anders dan thuis. De lessen duren allemaal 3 uur en beginnen of om half 10 of om half 2. De eerste week hadden we weinig les maar wel meteen een toets de volgende week. Gelukkig was het niet zo moeilijk het ging over de Chinese geschiedenis en cross cultural dingen. In de tweede week begon het echte werk..: Chinese les. Elke dag 3 uur chinese les nou dan leer je best snel! Ni Hao, ma? Wo jiao Lisa. Wo xue Hanyu. Wo he lan ren he wo zhuzai Shanghai. Wo de shengri shi shiyi yue si hao. Nou daar kunnen jullie wel wat mee toch?!
Op onze eerste schooldag hadden we nog een andere primeur: voor het eerst random eten besteld. Er zitten dichtbij ons appartement veel leuke eettentjes helaas hebben veel geen engels menu of plaatjes.. Vanavond hadden we met alle internationale studenten afgesproken om te gaan eten. We hadden 5 gerechten geloof ik en 3 ervan waren echt lekker! Weer een ervaring rijker maar het is wel heel gek om niet te weten wat je überhaupt besteld. Na deze ervaring hebben we dit vaker gedaan en we hebben nog geen een keer niets gehad wat lekker was, de chinezen kunnen toch wel een beetje koken. We zijn het soms wel helemaal zat en gaan dan stiekem toch heel luxe een salade eten ergens, normaal thuis hier super luxe maar heerlijk! Met patatjes dat dan wel weer..
De dag erna hebben wij als echte Hollanders een fiets gekocht! Jaja, we werden nu al gek van de metro aangezien we ver moesten lopen en de hele tijd moesten overstappen. Aziaten zijn over het algemeen wel wat korter dan wij dus we hebben zeg maar een puber formaat fiets.. Tussen een volwassen fiets en kinderfiets in. Niet echt geslaagd voor onze knietjes maar wel effectief en daar gaat het om. Nu hoeven we 's ochtends maar een half uurtje van tevoren weg in plaats van 50 minuten!
We zijn nu ook een een beetje begonnen met het verkennen van clubs in de buurt. Als eerst waren we naar perrys dit is meer een cafe vol met buitenlanders en goedkope drank. Leuk om naar toe te gaan voordat je naar een club gaat. De eerste club waar we geweest zijn heet bar rouge. Bar Rouge is een van de meest chique clubs in Shanghai en staat in de top 100 van beste bars in de wereld! Het heeft een heel gaaf uitzicht op de bund en ze hebben heerlijke cocktails. Ook zijn we laatst naar Muse on the bund geweest en Zapatas. Zapatas is meer een soort bubbels heel gezellig en casual sfeertje. Muse is leuk en draait goede muziek, hier hadden we chinezen ontmoet die ons maar whisky met water bleven schenken. Niet te drinken! Helaas kunnen we niet heel veel uit omdat we gewoon elke dag school hebben om half 10. Maar we willen nog van alles proberen. Je hebt hier bijna elke avond wel ergens ladies night wat betekent dat ladies gratis naar binnen mogen en soms ook wel gratis drankjes krijgen. Erg leuk om zo alles een beetje te leren kennen. Na deze avondjes heb je natuurlijk altijd een beetje honger, gelukkig is er 24uurs delivery service in Shanghai van McDonald's, KFC en Pizzahut. Wij hebben tot nu toe de McDonald's alleen geprobeerd en deze service is toch wel echt voor hele luie mensen. Het wordt letterlijk bezorgd tot aan de deur.. wel koude patatjes maar we doen het er maar mee.
Na onze gekke avond in Zapatas zijn we vertrokken richting Hangzhou. Hangzhou ligt in het binnenland van China en ligt aan een mooi meer. Met de trein waren we er binnen een uurtje en we hadden al lekker een hotel geboekt. We kwamen op donderdag de 19e aan wat in China een nationale feestdag is genaamd: Mid Autumn Festival. De hele stad was afgeladen en het verkeer stond compleet vast. Wij dacht even te ontsnappen aan de drukte van Shanghai hmm.. Vrijdagochtend de stad ingetrokken. Het leek ons leuk om een pagoda te bekijken die op een berg lag dus hup daar gingen we.. bergbeklimmen. Laat ik zeggen dat het uitzicht zeker de moeite waard was! Nadat we beneden kwamen voelde we onze benen niet meer en hebben we onszelf welverdiend getrakteerd op een haagen dasz ijsje. Anna en Vendela kwamen vandaag ook naar Hangzhou en we hadden met hun afgesproken om te gaan eten. Op alle sites die we hadden bekeken stond dat we sowieso een keer bij grandma's moesten gaan eten dus Chantal en ik gingen reserveren. Het bleek zo een druk restaurant te zijn dat de lijn om te reserveren al ongeveer 20 meter lang was, gelukkig ging het snel en hadden we een bonnetje. Toen we 's avonds aankwamen konden we meteen zitten en hebben we van alles besteld van het menu wat zo groot was als een heel tijdschrift. Chantal wilde graag kippenvoet proberen.. zo gezegd zo gedaan en het was nog best lekker vond ze. Ik vond het toch een beetje te gek en was heel pussy maar heb het niet geprobeerd. De nageltjes zaten nog op z'n tenen en de huid was me wel heel gerimpeld en duidelijk zichtbaar.. De rest van het weekend lekker rond het meer gelopen en wel uitgerust. Heerlijk elke ochtend westers ontbijt gegeten met toast en een eitje. Het meest fijne was dat het hier niet stonk en dat het soms gewoon stil was nadat het festival was afgelopen donderdag.. Dat maak je in Shanghai niet mee maar we waren toch ook wel weer blij om lekker naar 'huis' te gaan zondag.
Ik had een tijdje geleden zitten kijken voor tickets om misschien met m'n verjaardag richting Nederland te komen. Het leek me leuk om iedereen weer even te zien en mn 21! ste verjaardag te vieren. Papa en mama vonden dit niet zo een goed idee dus het idee was van de baan. Een week later ongeveer vertelde mama dat zij zelf een ticket had geboekt met Joke!!!!! Om mij te komen opzoeken met m'n verjaardag wat ben ik gelukkig. Super leuk om ze alles te laten zien want ik vertel natuurlijk heel veel maar de echte ervaring zit m in het zien van de dingen dan weet je je het pas echt in te beelden. Super leuk en ik ben al meteen begonnen met dingen opschrijven die we gaan doen. Ze nemen een koffer met spullen voor mij mee en gaan terug met een koffer met spullen van hier natuurlijk! Onder andere de fake market zien ze wel zitten. All stars, New Balance, Nikes voor 10 euro.. Wie wil dat nou niet? Ook natuurlijk alle gekke Chinese souveniertjes willen ze meenemen!
Verder gaat Chinese les en de rest gewoon door. Het is wel fijn om nu een beetje een ritme te hebben we hebben het best wel druk met school en volgende week (eerste week van oktober) hebben we alweer een weekje vakantie. School is gelukkig wel interessanter nu en ook wat uitdagender. We proberen nog een beetje hard te lopen maar wachten eigenlijk erg ook op wat kouder weer. In Nederland wil je altijd koud weer maar hier duurt de drukkende warmte wel erg lang! Het zou fijn zijn als het een beetje winter werd met lange broeken en een dun jasje maar we gaan het zien!

• 24 September 2013 - 12:33

Thea:

Hoi Lisa,
    Wat leuk om te lezen dat je je ritme alweer een beertje hebt gevonden. En wat leuk dat je moeder komt. Fijn hoor.
    Ook weer leuke foto's

Groetjes Thea

• 24 September 2013 - 14:59

Oma:

Leuk verslag

• 24 September 2013 - 19:47

Mama:

Leuk verhaal weer Lies! Ik heb het gevoel dat ik al een beetje weet waar ik terecht kom, zo beeldend beschrijf je je ervaringen.

• 29 September 2013 - 21:09

Greetje:

Haha, leuk om te lezen, Liesje!

Natte zoen van Ernst.

Xxxxxx Greetje

• 01 Oktober 2013 - 21:18

Cocky:

Hoi lieve Lies,
    Wat een leuke belevenissen allemaal!
    Veel plezier en liefs van ons.
    Kus Arnold en Cocky

• 02 Oktober 2013 - 21:40

Cor En Iris:

Hey Lis, wat super gaaf joh! we zijn wel een beetje jaloers op die leuke belevenissen.
    Ier wil ook graag op stage naar Sjanghai nu ze de foto's gezien heeft en je verhalen gelezen ;-)
    Kunnen ze daar nog zusters in opleiding gebruiken..ze spreekt ook wel een beetje Chinees..hahaha
    Groetjes en een hele dikke kus van ons

• 11 Oktober 2013 - 13:15

Saskia Holla:

Hoi Lisa, wat leuk om ook jou verhalen te lezen. En helemaal supper dat je moerder met je tante straks langs komen. Geweldig hoor!! Nog heel veel plezier in shanghai. Groetjes Saskia